Att flytta ett bohag innebär mer än att bara packa, bära och transportera. Till detta ska även adderas att man måste ordna med allt som rör försäkringar, abonnemang, flyttanmälan och adressändring – samt att man måste ha en flyttbil och kartonger att packa i.
Allt detta gäller även i samband med att en företagsflytt i Stockholm ska ske, men då också i en betydligt större omfattning. Detta gör också att rekommendationen är att man tar hjälp och att man gör detta redan på ett tidigt stadium. I slutändan innebär detta att man också kan klara av det givna målet i samband med en företagsflytt i Stockholm: att man kan börja jobba så snart som bara möjligt – men med skillnaden att det sker i nya lokaler.
Vad ska man då ta hjälp med? Vi går igenom några punkter som man med fördel kan anlita en flyttfirma för – enligt följande:
- Inventering. En företagsflytt i Stockholm innebär att allt från möbler, utrustning och olika dokument ska flyttas. Vad äger företaget – och vad ska ni plocka med till de nya lokalerna? En ordentlig inventering krävs och här är rådet att ni som företag utser en person som arbetar tillsammans med flyttfirman för detta. Det gör att ni snabbt kan sälja de saker ni inte behöver och börja rensa ut innan flytten sker.
- Planering och packning. Hur många kartonger kommer att behövas, hur många bilar krävs och hur många ska vara med och bära? En flyttfirma specialiserad på företagsflytt i Stockholm kan, baserat på rutin, göra en ordentlig och grundlig planering som leder till att flytten sker smidigt och utan en massa tidskrävande uppehåll.
- Uppackning och installation. Flyttföretaget ser till att alla möbler ställs på plats där ni önskar i de nya lokalerna. Använd gärna en ritning över kontoret och märk ut var sakerna ska placeras. Detta underlättar rejält och ger en chans för er att komma till arbetet – och arbeta – redan under måndagen.
- IT. För IT bör man anlita en expert och se till att detta fungerar som det ska. Har flyttfirman den kompetensen så är det ett rejält plus, men om inte – anlita en extern partner. Ni måste ha internet på plats från start!